برخی داروهای پروستات خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند

12آوریل 2019- بر اساس تحقیقات جدید، داروهای تجویز شده برای کمک به درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

در این مطالعات، داده های ثبت شده از وضعیت سلامت 55000 مرد در طی 11 سال گذشته، توسط محققان دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه کالج لندن (UCL) بررسی گردید. آنها تاثیرات مصرف مهار کننده های 5-آلفا ردوکتاز را بر سلامت تمام شرکت کنندگان بررسی کرده و شواهدی یافتند که نشان داد این داروها، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا یک سوم افزایش می دهند.

داروهای مهارکننده 5-آلفا ردوکتاز به طور معمول برای مردانی که به دلیل بزرگ شدن پروستات از علایم ادراری رنج می برند، تجویز می شوند. محققان تأکید کردند که هنوز هم مصرف این داروها ایمن است، اما توصیه می شود سلامت افرادی که با این داروها درمان می شوند، تحت نظارت بیشتری قرار گیرد.

نویسنده ی ارشد این مقاله، پروفسور Ruth Andrew، از بنیاد قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ادینبورگ گفت: این یافته ها برای غربالگری سلامت مردان مسن تر که معمولا در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند، بسیار مهم خواهد بود. ما مطالعات خود را برای درک نتایج بلند مدت ادامه خواهیم داد تا بتوانیم بیمارانی که در معرض خطر بیشتری هستند، را شناسایی کنیم.

دکترLi Wei، دانشیار دانشکده داروسازی UCL و نویسنده نخست این مطالعه، افزود: با مطالعه داده های دنیای واقعی از جمعیت های مختلف قومی در سراسر انگلستان و تایوان، ما دریافتیم که درمان مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات(BPH) با داروی dutasteride یا فیناستراید(finasteride)، خطر ابتلا به دیابت را به میزان 30٪ افزایش می دهد.

او افزود: این نتایج اهمیت جمع آوری روتین داده های مراقبت های بهداشتی و استفاده از آنها را برای شناسایی ارتباطات مهم بالینی بتصویر کشید. مهم است که همه بیماران از خطرات و مزایای داروهایی که مصرف می کنند، مطلع شوند. در این مورد، باید به مردان تحت درمان با داروهای خاص برای BPH در مورد افزایش خطر ابتلا به دیابت هشدار داده شود، تا در صورت نگرانی در این مورد با پزشک خود مشورت کرده و تحت نظارت بیشتری برای چک آپهای سلامت قرار گیرند.

این یافته ها در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/certain-prostate-drugs-linked-to-type-2-diabetes-risk-90529549.html